Jak se v 5 krocích stát legálním pilotem dronu a zároveň získat povolení k vykonávání leteckých prací UAS?
Přinášíme 5 kroků, ve kterých podrobně popíšeme jak se úspěšně dobrat k povolení k létání a zároveň povolení k vykonávání LP, tedy leteckých prací.
Informace v tomto článku jsou platné do července 2020, pokud Vás zajímá nová legislativa, přečtěte si tento náš článek.
1) žádost o povolení a hlavně přílohy…
Vezmeme to od lesa, v první řadě a zároveň to nejdéle trvá, je potřeba si obstarat přílohy, jejichž seznam je následující:
- Provozní příručka (speciální dokument o cca 70 stranách, poměrně náročný na zorientování je dostupný k zakoupení na tomto odkazu)
- Dokument dokazující vlastnictví dronu (faktura, předávací protokol…)
- Fotky UAS
- Ověřený výpis z OR
- Podnikatelský plán
- Prohlášení o bezdlužnosti a bezúhonnosti finanční způsobilosti
- Letadlový park
- Přehled posádek letadel a ostatního leteckého personálu
- Ověřený rejstřík trestů
- Deník letadla
- Deník pilota
- Záznamy údržby dronu
- Pojistný certifikát
Poslední zmiňovaný je Pojistný certifikát, který pojišťovna vydává na základě jednacího čísla vydaného ÚCL a nebo poznávací značkou vydanou stejnou autoritou, nojo, jenže jak získat pojistný certifikát, když ještě nezačalo správní řízení? dozvíte se v bodě 3
Žádost se skládá ze dvou-žádost o povolení k létání a žádost o povolení k vykonávání leteckých prací.
2) Provozní příručka
Je nejsložitějším dokumentem z celého procesu, v případě, že si ji přejete koupit vypracovanou a chcete mít jistotu, že tento dokument v pořádku projde na poprvé a zbytečně o měsíce nezdrží celý proces, pak je možnost si provozní příručku zakoupit na tomto odkazu.
3) pozastavení správního řízení…. Proč?
Standardní postup je takový, že se žádost společně s přílohami bez pojistného certifikátu pošle na ÚCL, začne správní řízení, je vydáno povolení k létání s omezením pilot žák a zároveň je vydáno číslo jednací + volací znak dronu začínající OK-…, správní řízení se pozastaví z důvodu absence pojistného certifikátu, který je potřeba na základě poskytnutých údajů dodat. Pojišťovna Vám na základě informací-buď volací znak, nebo číslo jednací vystaví pojistný certifikát, který pošlete na úřad stejně jako předešlou žádost resp. přílohy.
4) teoretické zkoušky
Jejich základem je doplněk x leteckého zákonu L2 jde v podstatě o test, skládající se z 30 otázek, který je velmi podobný tomu v autoškole, jeho hlavní základ je výše zmíněný doplněk x, ale jsou zde i otázky provozní.
5) praktické zkoušky
Jedná se o 5 leteckých prvků, kterým předchází předletová kontrola, která začíná z pravého dolního rohu a pokračuje v protisměru hodinových ručiček, zahrnuje kontrolu chodů motorů a přichycení vrtulí, kontroly uchycení baterie a zároveň kontrola uchycení a jemnosti chodu gimbalu. Samotné letové prvky jsou pak následující:
- Vzlet do výšky očí, vis, přistání
- Vzlet, odlet do vzdálenosti 6 kroků, čtvrtkruh doprava o 90°, půlkruh doleva o 180° a zpět čtvrtkruh o 90° doprava na výchozí pozici, přistání
- Let ve tvaru obdélníku s první zatáčkou doleva stoupající, následováno zatáčkou doleva, delší rovinkou, opět následováno zatáčkou doleva, kratší rovinka následovaná klesavou levou zatáčkou
- motýlek
Přijde Vám tento proces příliš složitý? Využijte jednoho z našich certifikačních školení a o všechnu dokumentaci se postaráme my a zároveň Vás připravíme k praktickým i teoretickým zkouškám před ÚCL.